zaterdag 7 januari 2012

Update van de bak.

Tijd voor een update over de 1.60m bak.
Qua techniek heb ik de drie GU10 spots vervangen door drie 5W LED bouwlampen. Dit omdat de planten die boven water groeiden, moeite hadden met de warmte die van de lampen af kwam. Door de LED verlichting hebben de planten boven water het makkelijker. Daarnaast heb ik als back-up twee staafthermostaten in de bak gelegd. Deze heb ik weggewerkt achter de stukken hout bij elke invoer van de filter.




Qua bestand is er ook een verandering geweest. Het bestand ziet er nu als volgt uit.

18 Nannobrycon unifasciatus
  7 Corydoras aeneus
  7 Poecilocharax weitzmani
  5 Hypoptopoma sp.
  4 Sturisoma festivum
  4 Mesonauta egregius
1m 3v Dicrossus maculatus
1m 1v Taeniacara candidi

Hier wat foto's van de bewoners:

Mesonauta egregius

















 Taeniacara candidi














 Dicrossus maculatus 











Nannobrycon unifasciatus









 Sturisoma festivum














Hypoptopoma sp.





Corydoras aeneus


















Poecilocharax weitzmani







De Copella arnoldi's die in deze bak zaten zijn overgeplaatst naar mijn andere bak, nl een meterbak. In de meterbak hebben de Copella arnoldi meerdere eitjes afgezet en heb momenteel een aantal jongen in de bak zwemmen van een paar mm groot.

Qua uitbreiding van het bestand zit ik te denken aan een groep van 12 bijlzalmen zoals de Gasteropelecus levis of sternicla.

Andere plannen voor korte termijn is een opbouw bij de bak maken. De huidige lichtkap word rechtomhoog gezet zodat de bak 50cm extra hoogte krijgt. Hierdoor hoef ik alleen nog maar twee nieuwe zijkanten en een nieuwe lichtkap te maken. Aan de voorkant komen twee schuifruiten zodat ik makkelijker de bak in kan. De 50cm opbouw word gebruikt voor planten die bovenwater groeien. In de opbouw komt een nieuwe achterwand van waarschijnlijk Epiweb. Op het Epiweb wil ik dan wat mosjes en varens laten groeien, evenals een Zuid Amerikaans klimplant zoals Philodendron sp.

Hier een tekening zoals ik de opbouw in gedachten had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten