maandag 15 november 2010

1.20m Zuid Amerikaans biotoop



Dit aquarium heb ik opgericht als een Zuid Amerikaans biotoop aquarium met vissen uit Peru.
Omdat ik toen die tijd een groep van 15 Nannostomus mortenthaleri had gekocht ben ik mij nog meer gaan verdiepen in deze prachtige slankzalm. Nadat ik genoeg informatie had ingewonnen ben ik gaan kijken naar welke medebewoners ik erbij wou gaan houden. In mijn andere bak had ik een overgebleven Apistogrammoides pucallpaensis man zwemmen en ben toen gaan rond zoeken naar soortgenoten zodat hij niet meer in zijn eentje was. Uiteindelijk ben ik gaan kijken naar de eisen van de twee soorten vissen en ben toen bezig gegaan met de scape in de bak.

Het visbestand is inmiddels:
-17 Nannobrycon eques
-12 Nannostomus mortenthaleri
-11 Apistogrammoides pucallpaensis
- 3  Hypoptopoma thoracatum

Waterwaarden:
PH: 6
GH: 3
KH: 0
Temp: 26/27°C
Geleidbaarheid: 120µS

Verlichting is 2x 54W T5
Op deze bak staan twee filters te draaien, een JBL E900 externe filter en de interne filter die bij de bak hoort.
Omdat ik zacht en zuur water wil hebben filter ik over turf en ververs ik met osmose water. Er zitten twee thermostaten in deze bak om de water op temperatuur te houden. Elke week voeg ik een aantal druppels TR7 Tropic van Dennerle toe. 


Planten in deze bak zijn:
Heteranthera zosterifolia
Hydrocotyle leucocephala
Cabomba aquatica
Echinodorus bleheri
Echinodorus parviflora/tropica
Nymphiodes ezannoi (geen Zuid Amerikaan)
Javamos (ook geen Zuid Amerikaan)
Limnobium laevigatum



Hier een aantal foto's van de vissen die erin zitten.


De Hypoptopoma thoracatum, waarvan er 3 inzitten.












De Nannostomus mortenthaleri, waarvan ik er een groep van 12 in heb zwemmen.
 











De Nannobrycon eques, waarvan ik er 17 in heb zwemmen.


 











De Apistogrammoides pucallpaensis, waarvan ik er een groep van 11 in heb zwemmen.





Van de A. pucallpaensis heb ik inmiddels drie nesten gehad van jonge vrouwtjes. Helaas zijn deze nestjes niks geworden maar is het wel een goeie oefening voor hun. Momenteel heb ik drie vrouwtjes gespot met een nest in de bak. Ondanks dat ik er een groep van 11 A. pucallpaensis in heb is het gedrag onderling zeer rustig. Alleen de vrouwtjes met nesten zijn wat agressiever. Binnenkort hoop ik een aantal nieuwe Hypoptopoma's bij de andere drie te kunnen voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten